Datacom en OCE Telecontrole vernieuwden samen end-of-life-technologie

Datacom is misschien niet de bekendste afdeling van Elia. Wat doen jullie precies?

Datacom en OCE Telecontrole sloegen de handen in elkaar om een end-of-life-technologie van het telecommunicatienetwerk te vervangen door een nieuw platform. Tegelijk migreerden ze alle applicaties naar dat nieuwe platform. Door in te zetten op een goede communicatie en samenwerking konden ze de deadline halen zonder onverwachte hindernissen. Een gesprek met Pieter Panis (Manager TDM & Optic Networks) en Gwennaël Delhière (Expert Regelingen & Telecontrole).

Datacom is misschien niet de bekendste afdeling van Elia. Wat doen jullie precies?

Pieter: ‘Wij staan in voor de telecommunicatiediensten binnen Elia. Je zou ons kunnen zien als een soort ‘kleine Proximus’ met één belangrijke klant, Elia. Een deel van onze communicatie staat in dienst van het administratieve beheer van Elia. Denk daarbij aan internet, wifi, telefonie … Maar we verzorgen ook de communicatie tussen de verschillende onderdelen van het transmissienet. Tussen de hoogspanningsposten, tussen onze datacenters of tussen het net en de dispatchings bijvoorbeeld. We gebruiken daarbij ons eigen glasvezelnetwerk, in combinatie met onze eigen telecommunicatieapparatuur, om zo specifieke telecommunicatiediensten te leveren aan de interne klanten. Dat alles gebeurt volledig onder beheer van Datacom, in alle transparantie voor de andere afdelingen. In die zin stond Datacom lange tijd wat los van de andere afdelingen.

Om de prestaties te verbeteren en nieuwe technologieën te integreren, werkte Datacom de afgelopen jaren steeds intensiever samen met andere afdelingen. Niet alleen op het gebied van netwerkconcepten, maar ook bij de uitvoering op het terrein; in concreto met OCE SecSys – Telecontrole. Op die manier kunnen we de goede werking met nieuwe technologieën blijven garanderen. Tegelijk is er een end-to-end aanpak mogelijk, die verder gaat dan het louter leveren van telecommunicatiediensten.’

 

Wat is de link tussen Datacom en OCE Telecontrole?

Gwennaël : ‘OCE Telecontrole zorgt voor operationele activiteiten op verschillende gebieden. Telebesturing bijvoorbeeld (te zien als de ogen en handen van de dispatchers), tellingen (voor de facturatie van vervoerde en geleverde energie) en het communicatie-gedeelte van de verschillende applicatieve systemen (zoals beveiligingen, automatismen en controle). Al die systemen communiceren via de technologie van Datacom.’

 

Waarom moesten jullie de afgelopen jaren zo intensief samenwerken?

Gwennaël: ‘Het hoogspanningsnet heeft primaire uitrustingen (lijnen, kabels, transformatoren …) die de energie vervoeren, en secundaire uitrustingen (de applicatieve systemen) die een veilige en optimale uitbating van de primaire uitrustingen mogelijk helpen maken. Het migratieproject omvatte onderdelen van die secundaire uitrustingen, met name de beveiligingen die met elkaar communiceren via de Time Division Multiplexing (TDM)-technologie. OCE Telecontrole zorgt voor die communicatie.’

Pieter: ‘De apparaten gebaseerd op die technologie waren al in dienst vanaf eind jaren ’90. In 2024 werden ze uiteindelijk end-of-life. Ze werden niet meer ondersteund, onderhouden of geüpdatet. We moesten alle beveiligingen dus laten communiceren via een nieuw platform, nog altijd gebaseerd op TDM. Overschakelen naar de nieuwste technologie gebaseerd op IP (Internet Protocol) kon niet, omdat onze beveiligingen nog uitsluitend via TDM communiceren. Aangezien het om meer dan 2000 circuits ging, met telkens minstens twee beveiligingen, waren er meer dan 4000 interventies nodig. Alle telecomdiensten moesten fysiek verhuisd en opnieuw geconfigureerd worden. Een hele klus, waarvoor ook een end-to-end aanpak nodig was. Gelukkig heeft onze Project Manager Abdellah Ainouss dat perfect georkestreerd, in nauwe samenwerking met operationele ploegen.’

Een circuit updaten dat actief moet blijven, dat kan niet makkelijk zijn geweest ….

Pieter: ‘Dat klopt. Alsof je een wiel van een rijdende wagen moet vervangen. We werkten daarom in twee fases. In een eerste fase, vanaf 2019, rolden we een nieuw netwerkarchitectuur uit, parallel met het operationele netwerk. Nog zonder OCE Telecontrole erbij te betrekken. Begin 2021 was het netwerk voldoende operationeel om de eerste migraties uit te voeren. Vanaf dan zijn we intensief gaan samenwerken en overleggen. Hoe pakken we de switch aan: per hoogspanningsstation of per lijn? Welk type aansluiting kiezen we? We moesten onze verschillende visies perfect op elkaar afstemmen.’

Gwennaël: ‘Om goed te kunnen overleggen, stelden we een multifunctioneel team samen. Daarin zaten teamleden uit de verschillende afdelingen. Datacom en OCE Telecontrole natuurlijk, maar ook Asset Management, Infrastructuur en Plan Management. Een grondige voorbereiding met alle betrokken partijen was cruciaal om efficiënt te kunnen werken en snijdingen te vermijden. Daarnaast hebben we alles goed gedocumenteerd. Alle plannen en geleidingsschema’s zijn aangepast.’

Wat was de grootste uitdaging van dit project?

Gwennaël: ‘‘De TDM Roll-out was initieel een een-op-eenvervanging van de Datacom TDM-architectuur. Het ging dus niet om een Infra-project en er was geen Project Leader. Maar de uitdaging was behoorlijk indrukwekkend: meer dan 4000 beveiligingen naar de nieuwe architectuur migreren. We hebben daarom een projectkader opgezet tussen de betrokken partijen.’

Pieter: ‘Een afdeling als Infrastructuur heeft autoriteit als het gaat om projecten uitrollen. Bij ons kwam het erop aan iedereen te overtuigen van het belang van het project. We hebben dan ook volop ingezet op een goede communicatie.’

Abdellah: ‘Tot slot werkten we samen op alle niveaus. Als Project Manager maakte ik in overleg met de meesterschappers de planningen op, de mensen op het terrein sloegen de handen in elkaar, het multifunctionele team kwam elke maand samen om de werken op te volgen … Zo konden we alle problemen samen oplossen.’

 

Waar zijn jullie het meest trots op in het project en waarom?

Pieter: ‘Ondanks alle uitdagingen haalden we de deadline, zonder ontijdige snijdingen.’

Abdellah: ‘Door de goede samenwerking en de grondige voorbereiding verliep alles op rolletjes. Elke collega wist wat hij of zij moest doen.’

Gwennaël: ‘Iedereen die meewerkte aan het project verdient in elk geval een dikke pluim. De mensen van Datacom, OCE Telecontrole en Plan Management hebben een enorm werk verricht door alle documentatie van het net te updaten. Dankzij de samenwerking, ook met Asset Management en Engineering, hebben we een standaard aangeboden om een ‘technische schoonmaak’ te doen tijdens de migraties. De mensen op het terrein tot slot hebben, in samenwerking met de onderaannemers, een huzarenstukje verricht!’

 

Krijgt de samenwerking een vervolg?

Pieter: ‘Er zitten nog heel wat koperkabels onder de grond. Die moeten op termijn vervangen worden door glasvezel. Dat wordt een nóg uitdagender project.’

Abdellah: ‘De samenwerking zal in de toekomst alleen maar intensiever worden, zowel op het gebied van architectuur als van operationeel beheer – netwerkbeheer inbegrepen. In het kader van SPACS 4 bijvoorbeeld zullen we nog heel wat technologie moeten vervangen. Gelukkig is er, dankzij de ervaringen met dit migratieproject, een goede basis gelegd op het vlak van interacties en documentatie.’

Gwennaël: ‘Na een moeilijk opstartfase is deze samenwerking in elk geval vlot verlopen. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat we ook de toekomstige projecten tot een goed einde brengen. Communicatie is de sleutel van een succesvol project.’