Nooit zonder …
mijn AirPods!

Nee, Key Account Manager Céline Audoore draagt geen opvallende witte oorbellen. Het zijn gewoon haar AirPods die ze wel eens vergeet uit te doen. Lees hier waarom Céline zo verknocht is aan haar ‘oortjes’!

‘Zodra ik begin te werken, gaan mijn AirPods in. Ik zoek dan een playlist op Spotify met focus-muziek. Het is niet meteen muziek waar ik voor mijn plezier naar luister — het zijn redelijk monotone melodietjes — maar het helpt om me te concentreren. Zodra ik telefoon krijg of zelf bel via mijn smartphone, schakelen de AirPods automatisch over naar het telefoongesprek. Op het werk doe ik ze wel uit als ik ga lunchen zodat ik een babbeltje kan slaan met de collega’s. Maar als ik thuis een pauze neem, hou ik ze vaak in. Dan schakel ik wel over naar de radio zodat mijn brein weet dat het even mag ontspannen.’

Vooruit kijken

‘Als Key Account Manager (KAM) hang ik elke dag heel wat uren aan de lijn, met collega’s én met klanten. In mijn geval zijn dat industriële klanten die rechtstreeks bij Elia aangesloten zijn, zoals Katoen Natie of Borealis. Onze voornaamste taak is om goed te begrijpen wat ze nodig hebben en hen zo goed mogelijk te ondersteunen.

Vroeger reageerden we vooral op vragen die we van hen kregen. Vaak hadden ze dan zelf al een heel project uitgewerkt en dachten ze er pas op het laatste moment aan om ook Elia te betrekken. Dat leverde wel eens onaangename verrassingen op.

Nu werken we meer proactief. We denken van bij het begin mee en stellen transparante en realistische oplossingen voor. Die aanpak loont. We merken dat klanten ons steeds meer als een partner zien en dat ze graag ons advies inwinnen over projecten die soms nog in de kinderschoenen staan. Dat is ook beter voor Elia, want zo kunnen we de toekomstige noden van onze grootste verbruikers beter inschatten.

We krijgen nu heel wat vragen van bedrijven die hun processen willen elektrificeren waardoor hun elektriciteitsverbruik enorm zal toenemen. We krijgen vragen zoals: wat moeten we doen? Hebben we een extra kabel nodig? Hoeveel zal dat kosten? Tegen wanneer is dat mogelijk? Bedrijven willen (en moeten) ook meer en meer groene energie gebruiken, dus contacteren ze ons voor het aansluiten van zonnepanelen op hun daken, of het plaatsen van windmolens op hun site.’

 

 

SPOC

‘Voor klanten zijn wij de SPOC binnen Elia. Maar natuurlijk weten wij niet alles. Daarom doen we een beroep op onze collega-experten om een vraag te bestuderen en een antwoord te formuleren. Wij bekijken dan of de input van onze collega’s voldoende begrijpbaar en niet te technisch is, en of de vraag van de klant daarmee wordt beantwoord.

Een KAM is dus constant verwikkeld in gesprekken met verschillende partijen. En ik ben blij dat mijn oortjes mij daarbij zo goed helpen. Voor mij dus geen koptelefoon om constant op en af te zetten, geen druk op mijn oren en hoofd, gewoon twee kleine plugjes om in mijn oren te stoppen waarvan ik soms zelfs vergeet dat ik ze inheb. Ja, ik geef toe dat dat wel eens gebeurt!’